Aktualności Urzędu Miejskiego w Dobrej
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Nowy obowiązek Gmin! Kontrole przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych (szamb)
Informacja ogłoszona dnia 2023-07-17 12:04:24 przez Administrator Systemu, informacja należąca do archiwum
Akapit nr 1 - brak tytułu
Szanowni mieszkańcy Gminy Dobra!
Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (art. 3 ust. 3 ustawy Dz. U. z 2022, poz. 2519) nałożyła od 1 stycznia 2023 roku na wszystkie gminy w Polsce obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji nieruchomości wyposażonych w:
- zbiorniki bezodpływowe (szamba),
- przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- instalację kanalizacji sanitarnej.
Wobec powyższego zwracamy się z uprzejmą prośbą do mieszkańców Gminy Dobra o wypełnienie druku zgłoszenia (ankiety) do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków oraz systemu kanalizacji sanitarnej i złożenie powyższego druku do Urzędu Miejskiego w Dobrej do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Druk zgłoszenia można pobrać:
- bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Dobrej (Biuro Obsługi Klienta),
- na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrej,
- poprzez zakładkę dostępną na stronie internetowej www.dobra24.pl
Przy składaniu zgłoszenia (ankiety) należy koniecznie przedstawić fakturę za ostatni wywóz nieczystości, bądź umowę na opróżnianie zbiornika - zawartą z firmą świadczącą usługę wywozu nieczystości, a w przypadku nieruchomości podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej - fakturę za poprzedni okres rozliczeniowy. Okazanie wyżej wymienionych dokumentów będzie skutkowało odstąpieniem od kontroli na terenie posesji w bieżącym roku.
W przypadku niezłożenia zgłoszenia (ankiety), Urząd będzie zobowiązany do przeprowadzenia kontroli na terenie Państwa posesji w kontekście posiadanego zbiornika na nieczystości ciekłe (szamba) / przydomowej oczyszczalni ścieków / kanalizacji. Kontrola przeprowadzana będzie w zakresie posiadania umów oraz dowodów potwierdzających wywóz nieczystości ciekłych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r., poz.2519 i 2797, 1549, z 2023 r. poz.877 ) oraz Uchwałą Rady Miejskiej w Dobrej NR LVII/386/2023 w sprawie określenia innego sposobu udokumentowania obowiązku w zakresie pozbywania się zabranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych - właściciele, których nieruchomości nie mają możliwości przyłączenia do kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do:
- podpisania umowy z firmą posiadającą zezwolenie na opróżnianie i transport nieczystości ciekłych, lub
- okazania rachunków, faktur Vat, paragonów, za usługi wywozu nieczystości ciekłych, wystawionych każdorazowo po wykonaniu usługi przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub odpowiednio osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Dobra – wykaz podmiotów posiadających aktualne zezwolenia na wywóz i transport nieczystości znajduje się w tabeli na kolejnej stronie niniejszej informacji .
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do opróżniania zbiorników bezodpływowych (tzw. szamb) w sposób systematyczny, z częstotliwością niedopuszczającą do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, natomiast nieczystości ciekłych z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, należy pozbywać się z częstotliwością uzależnioną od instrukcji eksploatacji oczyszczalni i objętości osadnika, jednak nie rzadziej niż raz na 24 miesiące – co wynika z Uchwały Rady Miejskiej w Dobrej NR LVII/384/2023 z dnia 30 stycznia 2023 r. zmieniającej regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra.
Brak udokumentowanego wywozu nieczystości będzie skutkować kontrolą, a następnie nałożeniem grzywny (na podstawie art. 10 ust. 2 i 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), bądź w razie konieczności również decyzjami administracyjnymi o dokonaniu wywozów zastępczych – co skutkować będzie obciążeniem właścicieli nieruchomości znacznie wyższą opłatą w stosunku do obowiązującego cennika odbioru ścieków.
Przypominamy również, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości są obowiązani do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej.
Aktualnie zezwolenia na prowadzenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Dobra posiadają następujące podmioty:
Lp.
|
Nazwa firmy
|
Adres
|
Tel. kontaktowy
|
1
|
Zakład Gospodarki Komunalnej w Dobrej
|
ul. Łąkowa 4
62-730 Dobra,
|
63 288 79 52
|
2
|
Usługi Asenizacyjne,
Mirosław Dec |
Tymianek 21,
62-840 Koźminek
|
062 763 78 78
|
3
|
Zakład Usług Komunalnych „EKO-GAB” s.c. G. Kropidłowski & D. Piąstka
|
Kowale Pańskie Kolonia 11a,
62-704 Kawęczyn
|
063 288 72 69
|
4
|
EKO-AD Usługi asenizacyjne
i wynajem kontenerów, Adam Dec |
Tymianek 21,
62-840 Koźminek
|
725 260 579
|
5
|
WC SERWIS Sp. z o.o.
|
Ul. Szybowa 2,
41-808 Zabrze
|
032 278 45 31
|
6
|
Zakład Wielobranżowy –
Marek Buchnajzer |
Tymianek 20,
62-840 Koźminek
|
062 763 71 81
|
Burmistrz Dobrej
/-/ Tadeusz Gebler
Załączniki
Pobierz dane XML Nowy obowiązek Gmin! Kontrole przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych (szamb) Drukuj informację Nowy obowiązek Gmin! Kontrole przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych (szamb)
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Miejski w Dobrej |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2023-07-17 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Marek Świętochowski |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2023-07-17 12:04:21 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Administrator Systemu |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2023-07-17 12:04:24 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Administrator Systemu |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2024-05-09 22:12:19 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 544 raz(y) |