Aktualności Urzędu Miejskiego w Dobrej
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Nowy obowiązek Gmin! Kontrole przydomowych oczyszczalni ścieków oraz zbiorników bezodpływowych (szamb)
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2023-07-17 12:04:24 przez Administrator Systemu
Akapit nr - brak tytułu
Szanowni mieszkańcy Gminy Dobra!
Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach (art. 3 ust. 3 ustawy Dz. U. z 2022, poz. 2519) nałożyła od 1 stycznia 2023 roku na wszystkie gminy w Polsce obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji nieruchomości wyposażonych w:
- zbiorniki bezodpływowe (szamba),
- przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- instalację kanalizacji sanitarnej.
Wobec powyższego zwracamy się z uprzejmą prośbą do mieszkańców Gminy Dobra o wypełnienie druku zgłoszenia (ankiety) do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków oraz systemu kanalizacji sanitarnej i złożenie powyższego druku do Urzędu Miejskiego w Dobrej do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Druk zgłoszenia można pobrać:
- bezpośrednio w Urzędzie Miejskim w Dobrej (Biuro Obsługi Klienta),
- na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Dobrej,
- poprzez zakładkę dostępną na stronie internetowej www.dobra24.pl
Przy składaniu zgłoszenia (ankiety) należy koniecznie przedstawić fakturę za ostatni wywóz nieczystości, bądź umowę na opróżnianie zbiornika - zawartą z firmą świadczącą usługę wywozu nieczystości, a w przypadku nieruchomości podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej - fakturę za poprzedni okres rozliczeniowy. Okazanie wyżej wymienionych dokumentów będzie skutkowało odstąpieniem od kontroli na terenie posesji w bieżącym roku.
W przypadku niezłożenia zgłoszenia (ankiety), Urząd będzie zobowiązany do przeprowadzenia kontroli na terenie Państwa posesji w kontekście posiadanego zbiornika na nieczystości ciekłe (szamba) / przydomowej oczyszczalni ścieków / kanalizacji. Kontrola przeprowadzana będzie w zakresie posiadania umów oraz dowodów potwierdzających wywóz nieczystości ciekłych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r., poz.2519 i 2797, 1549, z 2023 r. poz.877 ) oraz Uchwałą Rady Miejskiej w Dobrej NR LVII/386/2023 w sprawie określenia innego sposobu udokumentowania obowiązku w zakresie pozbywania się zabranych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych - właściciele, których nieruchomości nie mają możliwości przyłączenia do kanalizacji sanitarnej zobowiązani są do:
- podpisania umowy z firmą posiadającą zezwolenie na opróżnianie i transport nieczystości ciekłych, lub
- okazania rachunków, faktur Vat, paragonów, za usługi wywozu nieczystości ciekłych, wystawionych każdorazowo po wykonaniu usługi przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub odpowiednio osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych na terenie Gminy Dobra – wykaz podmiotów posiadających aktualne zezwolenia na wywóz i transport nieczystości znajduje się w tabeli na kolejnej stronie niniejszej informacji .
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do opróżniania zbiorników bezodpływowych (tzw. szamb) w sposób systematyczny, z częstotliwością niedopuszczającą do ich przepełnienia, jednak nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, natomiast nieczystości ciekłych z osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, należy pozbywać się z częstotliwością uzależnioną od instrukcji eksploatacji oczyszczalni i objętości osadnika, jednak nie rzadziej niż raz na 24 miesiące – co wynika z Uchwały Rady Miejskiej w Dobrej NR LVII/384/2023 z dnia 30 stycznia 2023 r. zmieniającej regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra.
Brak udokumentowanego wywozu nieczystości będzie skutkować kontrolą, a następnie nałożeniem grzywny (na podstawie art. 10 ust. 2 i 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), bądź w razie konieczności również decyzjami administracyjnymi o dokonaniu wywozów zastępczych – co skutkować będzie obciążeniem właścicieli nieruchomości znacznie wyższą opłatą w stosunku do obowiązującego cennika odbioru ścieków.
Przypominamy również, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości są obowiązani do przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej.
Aktualnie zezwolenia na prowadzenie usług w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Dobra posiadają następujące podmioty:
Lp.
|
Nazwa firmy
|
Adres
|
Tel. kontaktowy
|
1
|
Zakład Gospodarki Komunalnej w Dobrej
|
ul. Łąkowa 4
62-730 Dobra,
|
63 288 79 52
|
2
|
Usługi Asenizacyjne,
Mirosław Dec |
Tymianek 21,
62-840 Koźminek
|
062 763 78 78
|
3
|
Zakład Usług Komunalnych „EKO-GAB” s.c. G. Kropidłowski & D. Piąstka
|
Kowale Pańskie Kolonia 11a,
62-704 Kawęczyn
|
063 288 72 69
|
4
|
EKO-AD Usługi asenizacyjne
i wynajem kontenerów, Adam Dec |
Tymianek 21,
62-840 Koźminek
|
725 260 579
|
5
|
WC SERWIS Sp. z o.o.
|
Ul. Szybowa 2,
41-808 Zabrze
|
032 278 45 31
|
6
|
Zakład Wielobranżowy –
Marek Buchnajzer |
Tymianek 20,
62-840 Koźminek
|
062 763 71 81
|
Burmistrz Dobrej
/-/ Tadeusz Gebler